Eye Calypso the places you bring me - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van nicole quadvlieg - WaarBenJij.nu Eye Calypso the places you bring me - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van nicole quadvlieg - WaarBenJij.nu

Eye Calypso the places you bring me

Door: Nicole Quadvlieg

Blijf op de hoogte en volg nicole

08 Augustus 2019 | Australië, Port Douglas

The great barrier reef is 1 van de wonderen van deze wereld. Het is zo groot als Japan en zichtbaar vanaf de maan net als de chinese muur. Het is een levend organisme en wordt bedreigd door de huidige leefwijze van de mens. Grote delen van het reef zijn al dood en alle bezoekers van het reef betalen AUD 6,30 om het mede te beschermen.

Vandaag stond onze snorkel tocht naar deze ' must see' van Australie op ons programma. Om 7.55 uur werden we met een shuttlebus opgehaald en om 9 uur vertrok de grote catamaran genaamd ' Calypso' uit de haven. Wij hadden een mooi plekje bemachtigd aan de voorkant van de boot en genoten van het uitzicht en het warme weer (bewolkt en drukkend). We kregen een zeer komische - bijna stand up comedian act - van 1 van de crewleden over alle wetenswaardigheden van de dag en na een half uur zagen we in de verte een groep walvissen spelend op doortocht.

Na ruim een uur minderde de boot vaart en gingen we het water in voor de eerste van de in totaal drie ontmoetingen met het opale reef. Het reef was zeer goed zichtbaar en zeer gevarieerd qua vorm en kleur. We zwommen tussen vissen in allerlei kleuren en zagen zelfs een kleine stingway (pijlstaartrog). Het is heerlijk om in stilte en bijna gewichtloos (door je wetsuit) rustig flipperend met je voeten het water te doorsnijden en als een soort alien bezoeker mee te zwemmen met de onderwater bewoners.

Snorkelen maakt hongerig en we werden verwend met heerlijk eten varierend van vers fruit en zoetige cake tot self made sandwiches met Sla, tomaat, kaas, diverse soorten vlees en koude bami. Aangezien de zon vanaf een uur of 11 volop was gaan schijnen konden we naast snorkelen ook heerlijk sun soaken en luieren. En daar hadden we allemaal ook echt behoefte aan na al die dagen met actie. Kortom het was een perfecte intense dag.

Rond een uur of 5 waren we weer terug in ons resort en stapten in de auto voor een korte rit (45 minuten / 70 km) naar Cairns langs een oogstrelend mooie, slingerende weg die kiekeboe speelde met het strand daarnaast. Cairns lijkt de afgelopen 25 jaar vertienvoudigd te zijn. Het kleine oude dorpje lijkt opgeslokt door grote industrie terreinen, shopping centra en fastfood ketens en niet te vergeten grote witte luxe appartement- en hotel gebouwen. We kwamen net voor het donker aan in ons huis de komende 3 nachten. Een klein appartement complex met een mooi klein zwembad en tropische begroeiing waar de kids gelijk het zoute water van zich af gingen spoelen voordat we wat gingen eten in de buurt